maanantai 22. helmikuuta 2016

Liikettä lukujonoihin!

Liiketunnistusta hyödyntävät oppimispelit ovat yksi tapa lisätä liikettä esiopetuksen sisältöalueiden harjoitteluun ja pienten lasten oppimiseen. Kehon liikkeillä ohjattavat pelit kehittävät opeteltavan aiheen lisäksi motoristen taitojen kehittymistä sekä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, ja ne ovat lapsille luontainen ja motivoiva tapa uuden oppimiseen. 

Yhdessä lastentarhanopettajien kanssa Turun Molla-hankkeessa kehitetty Mollan Logiikka -peli sisältää erilaisia pieniä oppimistehtäviä, jotka tehdään kehon liikkeiden avulla. Esiopetusikäisille suunnatussa pelissä harjoitellaan lukujonoja, värejä ja muotoja sekä eri vuodenaikoihin liittyvien esineiden ja asioiden tunnistamista. Liikkeinä muun muassa hyppy, käsillä poimiminen ja lentokoneen ohjaaminen käsiä tai kehoa sivulle kallistamalla.

Turun esikoululaisia harjoittelemassa lukujonolentämistä ja vuodenaikoihin liittyvää sanastoa. Vuoroaan odottavat kannustavat vieressä.

Lasten mietteitä pelistä:
"Tosi, tosi hauskaa - kivaa, kun sai hyppiä!"
"Hauska peli, aika helppoa mulle."
"Hyvä grafiikka."
"Osasin hyvin, joskus meni hutiin."

Peliä pelataan Kinect-liiketunnistussensorin ja PC-tietokoneen avulla, lisäksi tarvitaan videotykki tai kosketustaulu kuvan heijastamiseen. Peli on maksuton ja se on pelattavissa myös ilman liiketunnistusta hiiren ja näppäimistön avulla. 

mollan logiikka2

Muotojen ja värien tunnistus -osiossa harjoitellaan tunnistamaan samanlaisia ja samanvärisiä muotoja. Valittavana on kaksi vaikeusastetta: 1) lajittelu muodon perusteella 2) lajittelu muodon ja värin perusteella. Lajittelu tapahtuu oikeaa kättä liikuttamalla. Muodot, joille ei löydy samanlaista ja samanväristä paria, sijoitetaan roskakoriin.

Lukujono-osiossa muodostetaan lukujonoja 1-10, 10-1, 11–20 ja 20–11. Valittavissa on myös vapaalento, jossa opettaja voi ohjeistaa, mitkä 10 lukua kerätään (väliltä 1-20) – esimerkiksi parilliset tai parittomat luvut, kaksinumeroiset tai yksinumeroiset jne. Numerot poimitaan taivaalla lentävien pilvien joukosta lentokoneen avulla. Lentokonetta ohjataan levittämällä kädet sivuille ja kallistamalla haluttuun suuntaan. Varo myrskypilviä!

Vuodenaika-osiossa harjoitellaan eri vuodenaikoihin liittyvien esineiden ja asioiden tunnistamista. Ruudulla liikkuvien kuvien joukosta valitaan hyppäämällä kyseiseen vuodenaikaan liittyviä kuvia. Ponnistusvoimaa kannattaa hakea kyykystä asti!

Lataa peli! Tarkempia tietoja teknisistä vaatimuksista löydät lataussivulta.
Pelaa selaimessa (ilman liiketunnistusta).



Mollan Logiikka on kehitetty Opetushallituksen ja Turun kaupungin rahoittamassa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kehittämishankkeessa "Mollan kolmet portaat" ja se on maksuttomasti kaikkien käytettävissä ja ladattavissa. Pelin on toteuttanut NordicEdu ja pedagogisen sisällön ovat ideoineen Molla-opettajat.


Saila Visti, TOP-keskus Turun kaupunki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti