torstai 31. maaliskuuta 2016


Digiloikat päiväkotien arkipäivää

Minä haluan tuoda blogiimme näkökulmaa digitalisoitumisesta varhaiskasvatuksessa.
Kipuilen, niin kuin uskon monen muunkin kipuilevan varhaiskasvatuksen puolella sitä mikä on tietokoneiden, tablettien ja pelikoneiden rooli pienten ihmisten elämässä. Digitalisoituminen on tullut ryminällä ja se on tullut jäädäkseen, siitä emme pääse enää pois, mutta mikä on tämän kaiken rooli, tarkoitus ja merkitys?

Muistan kuinka itse henkilökohtaisesti vastustin tietokoneiden tuloa päiväkodin lasten arkeen. Eihän meillä katsottu päiväkodilla edes dvd:tä kun joskus ja jouluna. Se oli kunnia asia. Dvd:tä katsottiin vain silloin kun sen sai linkattua hyvin pedagogiseen toimintaan.

Yhtä äkkiä puhutaan tietokoneista osana varhaiskasvatuksen arkea. Miksi? Evätkö ne pelaa kotona riittävästi? Mikä on riittävästi?

Pelottavaa tässä on kai se, että monesti lapset käyttävät koneita ja tabletteja näppärämmin kuin monet aikuiset työntekijät. Yleensä kun lapsille antaa koneen/tabletin/puhelimen he alkavat rohkeasti kokeilla ja tehdä asioita. Lapset ovat ennakkoluulottomia. Lasten puheissa ja leikeissä vilahtelee teknologia. Askarrellaan tietokonenäppäimistöjä ja puhutaan leikkikännyköihin. Kuka lapsista enää edes tietää mikä on lankapuhelin?

Aika menee eteenpäin, emme voi pysäyttää sitä, mutta meidän on ehkä syytä miettiä omaa suhdettamme esimerkiksi some-maailmaan. Kuinka usein näppäilemme kännykkää? Selailemme facea, twittwriä, sähköposteja tai nettiaikakausilehtiä. Missä tilanteissa kaivamme tabletin tai kännykän esille? Kuinka kauan viihdymme sen äärellä?

Lapset mallioppivat meiltä. Me näytämme heille tavan elää.

On nykyaikaa osata etsiä tietoa internetistä, internet palvelee meitä hyvin. Minulle on tullut suurena yllätyksenä esimerkiksi somen voima. Olemme uusia päiväkotiyrittäjiä, on ollut hämmentävää, että facebook-sivuillamme on yli 600 tykkääjää ja päiväkodin blogiamme lukee kuukaudessa yli 3000 ihmistä. Ihmiset hakevat tietoa, he muodostavat mielipiteitä, tekevät ratkaisuja ja näihin vaikuttaa sosiaalinen media. Sosiaalisella medialla on siis merkitystä!

Mutta mikä merkitys digitalisoitumisella on uudistuvassa varhaiskasvatuksessa?
Digitalisoituminen haastaa, mutta se tekee varhaiskasvatuksesta entistä laadukkaampaa, nykyaikaisempaa ja mielenkiintoisempaa. Digitalisoituminen mahdollistaa sellaisia asioita joita emme osanneet edes ajatella esimerkiksi viisi vuotta sitten. Digitalisoituminen haastaa henkilökuntaa. Emme voi antaa lasten käyttää laitteita vain pelikoneina. Meidän tehtävä on osata linkata teknologia osaksi laadukasta opetustamme ja arkeamme. Meidän tehtävä on tehdä työtämme niin kuin ennenkin, mutta maustaa sitä uusilla laitteilla ja mahdollisuuksilla.

Helpommin sanottu kuin tehty, mutta onneksi nykyaikana saa niin paljon virikkeitä ja apuja.
Iloisia hetkiä uudistuvan varhaiskasvatuksen äärelle. Tehkäämme teknologiasta ystävämme mörököllin sijaan. J

Henna Heinonen Päiväkoti Vilske Turku



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti