Lasten liikuttamista ja QR-koodeja Kajaanin esiopetuksessa
Taustaa
Kajaanin
varhaiskasvatuksessa on jo pitkään toiminut aktiivinen päiväkotikohtaisten
liikuntavastaavien joukko, jonka tehtävänä on ollut kehittää lasten liikuntakasvatusta ja liikuttamista. Liikuntavastaavien porukkaan kuuluu myös lastentarhanopettaja
Satu Huotari. Hän halusi uusia ideoita siihen, miten iPadeja voisi hyödyntää
esiopetuksessa lasten omaehtoisen liikunnan lisäämiseksi. Satu pyysi pohdintaan
mukaan esiopetuksen tvt-mentori lastentarhanopettaja Riikka Sipilän. Riikka
toimii kajaanilaisessa ICT-pedagogisen
toimintakulttuurin kehittämishankkeessa, jossa mentorien
tehtävänä on antaa eväitä digitaalisten välineiden pedagogiseen hyödyntämiseen
opiskelussa esi- ja perusopetuksessa. Kajaanin esiopetuksessa toimii kaksi
tvt-mentoria, lastentarhanopettajat Riikka Sipilä ja Emmi Ronkainen.
Tuumasta toimeen
Satu ja tvt-mentori Riikka Sipilä pohtivat yhdessä asiaa ja
totesivat QR-koodit hyväksi lähtökohdaksi. Ajatuksena oli, että QR-koodien taakse voisi
piilottaa erilaisia tehtäviä ja ohjeita. Myöhemmin idea jalostui siihen, että Riikka
pyysi mukaan vielä lastentarhanopettajat Paula Rautiaisen Teppanan päiväkodista
sekä Maarit Rusasen Kettukallion päiväkodista. He lähtivät yhdessä rakentamaan
toimintaa yhdessä tavoitteenaan luoda lapsia aktivoivia QR-koodeja koko
kaupungin eskareiden käyttöön. Ryhmä kokoontui ensimmäisen kerran tammikuussa 2016.
Toteutus
Aluksi sovittiin, miltä aihealueelta kukin
tekee QR-kooditehtäviä. Ensimmäisellä kerralla Paula otti vastuun hippaleikeistä,
Satu pihalla toteutettavista pienistä liikuntatehtävistä ja Maarit sisätiloissa
tapahtuvista aktiviteeteistä. Mentori-Riikka toimi teknisenä tukena ja apuna
kaikille. Eskarilaiset olivat kaikissa päiväkodeissa mukana ideoimassa tehtäviä ja toteutukseen valikoituivat ne pelit ja toiminnot, jotka olivat kunkin lapsiryhmän suosikkeja. Lapset olivat toteuttamassa suorituksia ja toimivat videoilla esittäjinä. Lapset nauhoittivat
myös kaikki ohjeääniraidat. Laitteina käytettiin iPad mini- ja iPad Air 2-laitteita.
Videoklippejä tehtiin käyttämällä iPadin kameraa, iMovie- sekä
PuppetPals-sovelluksia. Materiaalit tallennettiin Google Driveen.
QR-koodeista on tarkoitus tehdä tehtäväkortteja ja sijoittaa niitä oppimisympäristöön sisälle ja ulos. Tämän jälkeen ei tarvitse muuta kuin antaa lapselle mobiililaite ja lupa liikkua. Lapsi lukee koodin laitteella ja sen jälkeen suorittaa tehtävän yksin tai yhdessä toisten kanssa.
Jatkossa
Työ on vasta
alkuvaiheessa. Tavoitteena on saada jo valmiita QR-koodeja jaettua kaikkiin Kajaanin päiväkoteihin kevään kuluessa. Toteutuksessa mukana olleet lapset ovat olleet
erittäin tyytyväisiä lopputuloksiin. Lapset ovat olleet hyvin motivoituneita
tekemiseen ja saaneet paljon oppia monelta osa-alueelta kuten vuorovaikutus- ja
ryhmätyöskentelytaidoista, ilmaisusta ja tietysti myös mobiililaitteen
hallinnasta ja eri sovellusten käytöstä.
Kaisa Mustonen, Kajaanin varhaiskasvatus
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti